kritikan dan kutukan.. membina dan menghina (dalam persahabatan)


-strandedwithmydrum-

kritikan dan kutukan.. membina dan menghina (dalam persahabatan)

tajuk neh aku dapat dari cik aini,cik aini neh kawan cik fynn, dia yg bagi suggestion pasal topik neh..cuma aku akan buat ulasan jer lah dari sudut perspektif hidup aku jer..
kritikan or kutukan..? entah la sebenarnya..aku pun tatau nak mula dari mana.. kalau dari segi bersahabat, sahabat memang akan sentiasa mengkritik dan mengutuk.. proses ini adalah biasa dalam sebuah persahabatan yg normal.. kalau kawan saling tak mengutuk tuh, memang diorang bukan sahabat la.. bila da biasa neh, sahabat akan saling melengkapi antara satu sama lain..in term of the process to be well going, mereka akan saling mengkritik antara satu sama lain dan kadang2 akan mengutuk TETAPI bukan sampai menghina sahabat yg lain.. of cos, bila ada istilah kutuk, orang akan ingat cam menghina la kan.. tp tgk la camner cara nak mengutuk tu kan..kalau sambil kita sebut tuh, kita leh gelak2..hmm.. TP masalahnya, ada juga org yg takleh terima bila org mengutuk ni kan.. cam emo lebeyh2 ke.. feeling lebeyh2 ke..heheh..ada ar org camneh.. bg aku, tgk mood la. even aku pun, aku tgk mood gak..kalau mmg mood tgh tak ok time tuh, keja banyak tak siap ke pahtu kena lak kutuk2, mmg la 'panas' jer telinga dgr kan.. hmm.. kalau jadi camtuh plak, itu suma bergantung cara macam mana nak hadle benda2 tersebut.. ada org, akan maki balik .. ada org akan diam diri jer or gi wat benda lain sekadar nak menyejukkan hati.. jenis aku, aku lebeyh suka diam jer la.. senyap jer.. hehe.. aku tak reti nak marah balik sebenarnya.. sbb tuh, kalau cam ada masalah jer, aku lebih suka berdiam diri dan berfikir cara yg ada tuk selesaikan masalah tuh.. aku bukan jenis nak bg opinion on the spot..kdg2, opinion2 yg terlampau cepat neh, akan membawa lebih byk masalah..kita tak tahu kan.. sebab tuh, berfikir sgt penting.. Islam pun selalu mengajak umat dia berfikir.. org yg malas berfikir ni sgt rugi lah hidup dia..

-somishherwor-

"bercakaplah melalui tulisan" - ada orang bijak pandai berkata demikian.. cik fynn cakap, "hah, sesuailah ngan kamu.." haha..sebenarnya, ini bukan masalah sesuai or tak, tp cuba fikir balik, betul lah kata2 tuh kan.. kita mesti belajar melalui tulisan..kerna setiap apa yg kita tulis adalah dari setiap apa yg kita fikir.. dan setiap apa yg kita fikir akan kita nilai dari hati kita.. kadang-kadang, apa yg kita luahkan adalah terus dari perasaan kita.. sebab tuh, bisa mulut sgt merbahaya dalam pergaulan.. silap sket, kita akan melukakan hati seseorang..tak kira lah kawan baik ke, awek ke, boipren ke, tunang ke, bos ke, abang ke..
bab kritikan pulak, dalam aktiviti sosial pun, ada berlaku jugak kutukan secara langsung aite.. even secara live show pun ada.. kita tgk akademi fantasial, kita tengok once in a million and so on.. sumer nyer menyediakan pengkritik kan.. ada org panggil juri pun ada.. tp overall nyer, mereka di upah untuk mengkritik @ mengutuk persembahan artis baru neh supaya mereka sedar, dunia glemer yg mereka kejar, tak sesenang or semudah yg mereka sangka.. dan dari kritikan@kutukan neh, mereka diharapkan untuk mengambil iktibar dan belajar dari kesilapan yg mereka lakukan.. tp untuk talk show neh, kritik la apa pun, kutuk la apa pun... undi dari sms jugak~ hehe oh sebelum terlupa.. "UNDI SMS ADALAH HARAM".. so be careful ya.. dulu pernah timbul fatwa tentang ni dalam paper..tp bila org politik campur tangan, yg haram akan berubah jadi halal..standart ar kan.. malas nak ulas lanjut2 ar.. carik sendiri yer..
ok lah.. kesimpulan nya kan.. kritikan ke kutukan ke, trimalah dari sudut perspektif yg positif.. kita pk lah, sebab apa org mengkritik kita..sebab apa org mengutuk kita kan.. mesti ada reason.. paling teruk pun, diorang jeles ngan kita tuh.. always be positive.. itu yang paling penting.. sorang yg selalu pk negatif, adalah sgt rugi life dia.. bila kawan mengutuk or mengkritik tuh, pasti ada sesuatu yg mengganggu dia mengenai kita...tp seeloknya, bila nak kritik, mesti ada point and just give a very good crits.. agar org dapat menerima kritikan atau kutukan kita dgn dada yg lapang dan bukan menyimpan dendam.. dan satu lagi, orang lain adalah orang lain..kita adalah kita.. dan kita langsung tak sama ngan org lain walaupun org selalu memandang kita seolah2 sama ngan perangai seseorang..tp sebenarnya..kita adalah diri kita yang paling unik.. hmm..
-nosuicide-

pahnih, fikir-fikir la yer.. kita bukan lama pun kat 'sini', apa salahnya kita saling bergelak ketawa dan sambil menghormati kehidupan masing-masing... hidup sangat pendek untuk dibazirkan masa nya..

1 comment:

Anonymous said...

aku suka apa yg kamu tulis ni... dan ada byk tulisan kamu yg aku suka. anyway, pada pandangan aku, org yg ska mengutuk dan mengkritik ni dia tak pernah ingat, yg dunia ni mcm roda dan kita pula seperti berdiri di depan cermin. setiap apa yg kita buat akan terpantul balik pada kita.. it's just the matter of time.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

aku tali kasut ku..





Empirisisme Chenta si tali kasut

Empirisisme cinta

detik membentuk waktu
ibarat perjalanan darah di setiap pembuluhnya
tidak berhenti
si gadis bergerak pantas,
membawa sebotol air dan tas tangan
di dadanya tersemat perasaan cinta
empeiria dan warisan bangsa tinggalan
yang sedang dibunuh oleh bangsa kongkalingkong
akan sama ditegakkan kembali
itu janjinya pada bakal anak dan cucunya
biarlah kehadirannya sepi,
kerna depan dan belakang ramai lagi yg sehati
putih baju mereka
suci niat mereka
tegar azam mereka
halatuju dan jati diri
terusan menanti pasti..
kerana hari ini adalah emperisisme cinta untuk masa hadapan.

anda tiada kredit untuk sms? sila try cara ini,oke ~


Send free text messages!
Please enter a cell phone number:

NO Dashes - Example: 7361829726

Please choose your recipient's provider:

SMS Messages

hikayatku

My photo
hikayat tali kasut yang bersimpang siur perjalanan hidupnya.. namun pada akhirnya, akan bertemu jua di hujung jalan..