Keganasan Penyokong, Media yg Menipu, Polis yg Bacul



Pertamanya, salam takziah buat keluarga arwah si mati,penyokong tegar Kelantan, yg meninggal dipercayai akibat sesak nafas serta keganasan penyokong² sebuah pasukan yg dikatakan elit di persada bolasepak Malaysia dan juga dipercayai anak emas FAM.

Laporan dari telefon yg diterima pada malam perlawanan, dikatakan keadaan mulai tegang, dan 2 org pemain dari kedua2 pasukan telah dikenakan kad merah.
-Batu-bata dikatakan beterbangan menuju ke kawasan penonton kelantan - dipercayai di seludup masuk oleh penyokong pasukan selangor.
-seorang penonton telah dirawat di bilik persalinan akibat pendarahan yg banyak di kepala
.



-seorang penonton dipercayai mati akibat dibelasah oleh objek2 keras.
-penyokong wanita juga tidak terkecuali dari terkena penangan penyepak dari pihak lawan


wallahuallam - itu yg saya dengar pada malam perlawanan. jika ada kesilapan atau percanggahan, sori ah, dapat info direct call dari teman2 yg berada di stadium, dr selangor dan kelantan. 2-2 kem. tanpa prejudis.

Yg paling menjengkelkan bila media terutama berita kat TV asyik menyalahkan penyokong kelantan atas semua keganasan yg berlaku. - Kalau dah kaki kencing tu, semua berita nak kencing jugak ke..? Apa salahnya bg laporan penuh ttg apa yg berlaku. Berubah la sket, takkan la setiap masa nak menipu kot. Nak menipu, time pilihanraya sudah laa.



Dikatakan juga, Polis sekadar memerhatikan mangsa dibelasah, dan juga memerhatikan setiap pertelingkahan yg berlaku di dalam stadium serta di luar. Agknya la, mereka ni tak bawak kertas saman sekali kot..?? Kalau ada kertas saman, laju sikit diorang buat kerja. agaknya lah...



Menjadi penyokong fanatik tu tak kisah la, nak menjerit kepada penyokong lawan, berbalas caci-maki, itu lumrah, gaduh2 bila abis game, itu adat, tapi ni sampai mati, apa cerita..? Mana Polis? Mana Rela? Mana FRU? FAM dan FAS tak ambil iktibar ke dari sejarah perlawanan yg lepas? bawak2 la berubah.



Apapun, yg berlaku telah berlaku, yang pergi tetap pergi, ajal maut itu pasti, cuma cara matinya arwah, pasti tidak dapat diterima oleh sebilangan besar oleh penyokong Kelantan yang lain. JIKA sesuatu tindakan segera tidak diambil, maka aku pasti, perlawanan timbal balik selepas ini bakal menyaksikan satu lagi nyawa melayang..dari pihak mana? wallahuallam~


Allahyarham Che Karma dikebumikan di kampung halamannya.

gambar-gambar adalah daripada laman web the red warrior

p.s - semoga menjadi pengiktibaran kepada kita semua.. kesian adik2, family2 yg datang beriadah nak tgk bola pada malam minggu..jangan biarkan mereka diselubungi ketakutan.


p.s - jadi peringatan kepada pemain-pemain kelantan, jangan malukan negeri dan menteri besar anda...biarlah penyokong-penyokong anda yang uruskan~

sekian - tengok bola tanpa prejudis..dan berjudi..

3 comments:

Anonymous said...

jgn salah kan pihak berkuasa,

salah kan diri masing2 yang mulakan pergaduhan,

alahai bola ja pon, taik kuda betul la

Nate Mung said...

Btol laaa...salah kan diri sendiri..jgn salahkan polis ker, FRU ker, FAM ker...aku ttp salahkan penyokong kelantan gak...dari dulu lg buat hal jek...nate sunggohh...

Anonymous said...

Nate Mung, cakap biar berlapik.......kami orang kelantan bukan kaki gaduh......kami xkan mulakan dulu....tp kalau ada sudi 'menjual' kami akan membeli....bacul kalau berundur bila dicabar.Ko nak cabar?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

aku tali kasut ku..





Empirisisme Chenta si tali kasut

Empirisisme cinta

detik membentuk waktu
ibarat perjalanan darah di setiap pembuluhnya
tidak berhenti
si gadis bergerak pantas,
membawa sebotol air dan tas tangan
di dadanya tersemat perasaan cinta
empeiria dan warisan bangsa tinggalan
yang sedang dibunuh oleh bangsa kongkalingkong
akan sama ditegakkan kembali
itu janjinya pada bakal anak dan cucunya
biarlah kehadirannya sepi,
kerna depan dan belakang ramai lagi yg sehati
putih baju mereka
suci niat mereka
tegar azam mereka
halatuju dan jati diri
terusan menanti pasti..
kerana hari ini adalah emperisisme cinta untuk masa hadapan.

anda tiada kredit untuk sms? sila try cara ini,oke ~


Send free text messages!
Please enter a cell phone number:

NO Dashes - Example: 7361829726

Please choose your recipient's provider:

SMS Messages

hikayatku

My photo
hikayat tali kasut yang bersimpang siur perjalanan hidupnya.. namun pada akhirnya, akan bertemu jua di hujung jalan..